Dagens boktips.
På fredag släpps en antologi – det som på engelska kallas ”reader” – producerad i anslutning till kurserna ”North/south” och ”River Run”, som hölls i somras på Högskolan för Fotografi, Göteborgs Universitet. Medverkar gör bland annat poeten Linn Hansén, fotokonstnären Annika von Hausswolff samt Sarat Maharaj, som är curator för årets konstbiennal i Göteborg.
Läsare av denna blogg kommer sannolikt även att känna igen Magnus Eriksson (behöver knappast tillägga att han både twittrar, bloggar och radiopratar/toastar), som bidrar med en text om hacking och fotografi.
Själv skriver jag en text betitlad ”Studiowork and fieldwork”; en slags lovsång till etnografiskt fältarbete och ett vidaretänk från denna post. Titeln anspelar på en stipulerad parallellitet mellan att fota tankeexperiment i studio och att sitta i TV-studio och analysera sociala skeenden på betryggande avstånd, utifrån det som redan är känt eller tänkt. Fältarbetaren, däremot, kan i bästa fall öppnar upp för möjligheten att objektens/verklighetens motsträvighet ”stör” ens redan etablerade tankevanor. Slutklämmen lyder som följer:
The wager of the fieldworker-photographer is that [there are] political potentials [in] granting events and phenomena a chance to express difference.
This political potential can be captured through the French verb expérimenter, which denotes both practices of ”experiencing” and practices of ”testing” or ”trying out”. (Stengers, 2008: 109) In the studio, photographers and social analysts may speak, and reconnect already existing meanings – but the world remains mute. In the field, lived experience may provide us with new propositions regarding what other things the world can do; what other things it can become.
Hur som helst – boksläppet pågår mellan 16.30-18.00 nu på fredag (den 11e), i Göteborgs Konsthall.
Pingback: 99, our 68 » “Studiowork and fieldwork”